nuffnang

Tuesday, November 8, 2011

Cinta Merah ... (3/7) .... Gaun Cantik ..




Semenjak bulan Februari, hidup aku mula berubah. Aku akan merindui dia setiap saat. Sebelum tidurku, doaku pohon namanya ku sebut. Ketika jaga ku pagi hari, wajahnya yang bermain di benakku. Aku akan bergegas ke kedai kopi untuk bersarapan dengannya. Kami akan memesan kopi serta roti bakar bersama telur yang masih lagi menjadi gurauan kamidan berbual sehingga tiba waktunya ke pejabat. Begitulah rutin ku setiap pagi pada hari kerja, begitu jugalah rutin dia.

Ketika matahari melabuhkan dirinya, kami akan bertemu lagi. Berpegangan tangan menikmati udara petang sambil berjalan di persisiran Waterfront, bila terasa penat kami akan duduk di bangku dan menemani bulan menampakkan seri cahayanya menerangi malam yang hadir. Tina, manis semanis seperti adanya, akan membisikkan ke telingaku sepatah kata merangkumi tiga perkataan ajaib. Tiga perkataan yang diidamkan setiap lelaki. Aku amat bertuah kerana saat iyu aku berada di sampingnya dan mendengar dia berbisik, " I Love You," berulang ulang kali.



Tak pernah puas dengan setiap saat yang kami habiskan bersama,di hujung minggunya kami akan bertmu lagi. Aku teringat satu petang minggu, kami berjalan di sebuah pusat membeli belah. Sedang asyik berjalan , tiba tiba dia menyeretku masuk ke sebah butik pakaian wanita. Berlegar legar memerhati pakaian yang beraneka fesyen dan corak, akhirnya dia mengangkat sehelai gaun berwarna hitam putih dari rack yang tersusun rapi dan ditayangkan kepada ku,"Tengok! Cantik tak gaun ni?", tanyanya.

"Ya, Tina. Ianya kelihatan lebih cantik jika dikenakan oleh kamu," dengan kenyataan aku itu, lantas dia mengatur langkah kemas menuju bilik persalinaan untuk mencuba gaun yang masih dalam genggamannya. Kesabaran aku tergugat apabila Tina mengambil masa yang lebih lama daripada yang aku jangkakan. Setelah menunggu beberapa minit, akhirnya Tina muncul di sebalik pintu bilk persalinan itu. Sebelum dia sempat membuka mulut, kata kata kemarahan aku menerjah pendengarannya."15 minit? Nak pakai satu baju pun ambik 15 minit?" tegur ku kasar.

Wajah cerianya beransur pudar membuat aku berasa bersalah meninggikan nada suaraku kepadanya."Tina cuma nak pastikan yang Tina kelihatan sempurna di mata Daniel dengan gaun ini", jawapnya seraya mmusingkan badan dan mula melangkah meninggalkan aku untuk kembali ke bilik persalinan.

Sepantas kilat tangan ku menyambar lengannya. Ku rapatkan diriku kepadanya, terasa dadanya berombak kencang memukul dadaku. Ku merenung dalam ke matanya yang mula berkaca tunggu pecah empangannya. Sambil sebelah tanganku merangkul kemas pinggangnya dan sebelah lagi mengusap lembut pipinya, aku brsuara,"Tina..". Wajahnya yang muram dipaling cuba mengelak dari pandangan ku.

"Tina.." aku mencuba sekali lagi. Dengan mata sayu solah olah memberitahu aku kesedihan hatinya di perlakukan sedemikian rupa mula membalas renungan mataku.

"Maafkan aku, Tina. Walau apa pun yang kamu pakai, warna apa pun yang kamu pilih, kamu sntiasa nampak sempurna di mataku. Malah pakaian tu yang beruntng kerana dapat menyarung tubuhmu yang sempurna. Kamu sempurna kelmarin, kamu sempurna sekarang, kamu akan tetap sempurna keesokannya, bagi ku, kamu sentiasa sempurna", sambung ku.



Sememangnya bidadariku kelihatan sangat cantik dan padan dengan gaun yang dikenakan. Senyuman manisnya mulai terukir, wajah cerianya mulai kembali. Dia ketawa manja keanakan dan berlalu pergi setelah rangkulan pinggangnya ku leraikan. Beberapa pasang gaun lagi di cuba sebelum dia keluar mninggalkan aku yang masih duduk di sebuah bangku tinggi terletak di satu sudut butik tersebut.

Aku bingkas bangun ketika melihat kelibat dia telah pun berada di luar. "Jom, jalan." ringkas sapaannya, sewaktu aku mendekatinya.

Aku yang terpinga pinga cuba menyelidik, "kenapa?"tanya ku.

"Jom lah jalan. kita ke tempat lain', balasnya. Ringkas.

Aku yang masih kurang berpuas hati,menyoal lagi," Tapi kamu tak beli apa apa pun. Gaun tu memang padan dan cantik dengan kamu. kenapa tak beli? Tak suka?".

"Cantik tu memanglah cantik, malah semuanya cantik. Tapi satu ringgit saja lagi jadi dua ratus! mahal sangatlah," jawapnya.

"Berbaloikan harganya dengan gaun sebegitu untuk kamu? Kalau kamu suka, aku boleh belikan", ujar ku lagi.

'Tak payahlah. Tina dah cuba dan Tina rasa puas. Lagipun.." dia terhenti seketika sambil tangannya menyeluk beg tangan yang di jinjing dan mengeluarkan iphonenya. Jarinya yang halus bermain di permukaan iphone, tersenyum dia menghulurkannya kepada ku,"Lihat! Cantikkan? Ini pun dah cukup buat Tina, Boleh Tina tunjukkan dengan kawan kawan nanti." sambungnya lagi.

Di skrin iphonenya terpampang gambar dia sambil memperagakan gaun yang di cubanya tadi. Ternyata dia mengambil fotonya sendiri sewaktu mencuba gaun di butik itu. Dan mungkin kerana itu jugalah aku terpaksa menunggu lebih lama. Karenahnya itu membuat aku senang, menjadikan aku gembira, dia sememangnya bidadari .. aku bahagia..membuat hidup aku lebih bermakna dan kehadirsnnya juga telah menjadikan bunga cinta ku mekar menunggu di petik.



... Cinta Merah ... (1/7) ... Kerusi Kosing...

...Cinta Merah ... (2/7) ... Secawan Kopi ...

... Cinta Merah ... (4/7) ... sarong batik dan tali leher ...

Cinta Merah .. (5/7) .. aku cinta kamu lebih ..

Cinta Merah .. (6/7) ... Cincin Berlian..

4 comments:

Anonymous said...

menarik ^^,
siyes..esok CK dtg g..nak tido hehehe

Unknown said...

jalan cerita tambah menarik... berjawa membawa pembaca bersama-sama menyaksikan babak-babak romantis antara "aku" dan "tina" tu... syabas... tulisan semakin kemas... mari kita tunggu sambungan seterusnya....

Unknown said...

terimaksi CK ....

Unknown said...

terimakasih sam ... semangat ni!!