nuffnang

Thursday, August 6, 2009

~Diari Untuk Mu, Daniel..~

03.08.2007

Erm,..sejuk nya malam ini. Angin sepoi-sepoi bahasa menampar pipiku. Aku menarik rambutku ke belakang dan membetulkan pembaringan ku di kerusi rehat yang berada di ruang tamu. Mataku memandang segenap penjuru ruang tamu rumahku. (senyum) Kemasnya rumahku, namun tiada sesiapa di sini. Cuma ada aku. Aku yang ditinggalkan keseorangan. Termenung aku seketika.. mungkin termenung panjang..terekan nya aku beberapa hari nie. Entah,..jiawaku makin sensitif sejak akhir2 nie. Aku lupa pada keluarga ku, lupa pada nenekku dan lupa pada Adam. Akhirnya ,.belum sampai 10 saat,..mataku terpejam rapat. Mengantuk nya..

................................................................................................................................................

Dan : Dhia
Aku : B baru sampai rumah ke..?
Dan : hmm..kenapa sayang tidur kat atas kerusi..? Masuk lah dalam bilik. Pintu pun
Dhiya tak tutup. Nanti kalau ada apa2 jadi kat Dhiya kan Dan ga yang susah. Dhiya
dah makan..?
Aku : Belum,.Dhiya tunggu Dan.. Sejak akhir-akhir nie nie b salu balik lambat..
kenapa..?
Dia : Dan banyak kerja sayang..
Aku : Dhiya pun banyak kerja.tapi Dhiya tetap ingat pada Dan.. Dhiya selalu risau bila Dan
balik awal dari Dhiya.. Dan tak macam nie dulu.. Dan selalu balik awal.. Cuma sejak
akhir2 nie..ntah..( hatiku mula sebak. Aku sunyi, aku rindu pada Dan. Cuma Dan
terlalu sibuk dari aku. Harapkan semua ada, tapi sebenar nya hidupku kosong..)
Dia : Dhiya,..Dhiya kena faham tugas Dan.. Dan tau tak makna nya kepuasan dalam
hidup..? Dan puas bila bekerja dengan orang lain. Dan puas bila buat sesuatu yang
melibatkan kerja Dan..
Aku : Habis hati Dhiya nie, siapa yang nak puaskan..? Dan,.Dhiya sunyi Dan.. Dan makin
jauh.. Mungkin nama Dan dah mula terhakis sedikit demi sedikit di hati Dhiya..
Dia : Apa maksud Dhiya..?
Aku : Dhiya tak yakin lagi dengan hubungan nie. Mungkin esok atau lusa,..Dhiya akan
pergi jauh dari hidup Dan.. Mungkin Dan tak merasa.. kerna ramai lagi yang menanti
Dan di luar sana. Dhiya tak heran Dan. Dhiya pun ingin merasa apa yang orang rasa..
Dhiya terlalu rindukan Dan. Lama dah kita tak bercerita tentang harapan dan
impian kita Dan.. Hati Dhiya Dan tak pernah tanya kan. Dan..Dhiya rindukan Dan..
Dia : Dhiya..Dan faham. Walauun Dan kerja. Tapi Dan selalu rindukan Dhiya. Dan peluk Dhiya
setiap malam. Dhiya boleh rasa tak bagaimana hangat nya cinta Dan itu..? Dan selalu
rindukan Dhiya. Mungkin sejak akhir2 nie masa Dan terhad. Dhiya,.i’m sorie
sayang..
Aku : Dan,..maafkan Dhiya.. Dhiya dah kemas bilik ini. Mungkin dalam seminggu lagi
Dhiya akan balik. Biarlah Dhiya tenangkan fikiran dulu.. Dhiya kecewa.. Dhiya
rindu Dan..
Dia : Dhiya, janganlah macam tu. Dan tak mampu hidup tanpa Dhiya. Janganlah pergi
kemana mana buat masa nie.. ( Dan mendakapku erat. Namun hatiku tega. Aku
masuk kamar tidurku lantas menggapai beg tanganku dan beg galas ku. Tidak
lupa, aku kucup pipi Dan. Mata Dan merah. Mungkin Dan tahan hati. Beribu ribu
mungkin perasaan Dan pada ketika itu. Sayu nya pandangan nya itu. Lemah nya
jiwaku pada masa itu. Berat kakiku hendak melangkah pergi meninggalkan
dirinya. Mataku tertacap pada gambar perkahwinan kami. Foto itu ku simpan
dalam beg galas..dan aku terus berlalu pergi meninggalkan Dan. )
Sayang Dan..Janganlah pergi...Dhiya..jangan Dhiya.( Dan merayu rayu namun tidak
berbuat apa.. dia hanya mampu memandangku sepi....mungkin sesepi hatinya
nanti..)

Aku sempat menoleh ke belakang.. lantas aku berlari ke arahnya. Aku peluk nya sepuas puas hatiku. Aku menangis semahu mahu nya.. aku rindukan dirinya.. dirinya yang membuatkan aku hilang keluarga, saudara dan mungkin sesiapa sahaja yang dekat denganku. Aku meleraikan pelukan ku..dan..

................................................................................................................................................

Oh..Tuhan..Aku hanya bermimpi.. dan kini aku berada di rumahku sendiri.. Aku bukan meninggalkan Dan selama semingu tapi aku tak pernah meninggalkan dirinya. Aku tak pernah mengahwini Dan.. Aku cuma bermimpi.. Mungkin sejak akhir-akhir ni aku selalu merindui Dan.. Rindu nya hati ini..rindu yang teramat sangat.. Aku tatap album gambar dalam hp ku. Aku cium gambar Dan.. rindunya aku pada Dan..

Suasana sepi seketika. Aku terasa ingin menghubungi B.. aku rindukan suara itu.

I love u B..LOVE U SO MUCH AS MUCH MUSHROOM..

No comments: